Studieturer

Velkommen til London og Manchester, januar 2020!

Advania Skolepartner inviterer til arrangementer i Manchester/Leeds og London. På turen vil du få mulighet til å ta del i ny forskning, høre interessante historier og erfaringer samt møte flere ledende og inspirerende navn innenfor skoleutvikling. Vi tilbyr en allsidig meny av seminarer og foredrag og du som deltaker velger ut det du synes virker mest interessant og setter sammen ditt eget personlige program.

Programmet i Manchester har et stort fokus på pedagogikk og består av en hel dag sammen med James Nottingham og en dag med skolebesøk i Leeds. Skolene vi besøker har Challenging Learnings pedagogiske perspektiver og arbeidsmåter godt integrert i sin undervisningspraksis. Programmet i London fokuserer på forskning og inspirasjon gjennom et bredt utvalg av spennende seminarer og foredrag. Det vil også være mulig å besøke BETT-messen. 

Vårt mål er at alle deltakere i løpet av turen skal inspireres til forandring, med den gode læringen i fokus. Vi gir dere verktøy og kunnskap om hvordan dette fungerer i praksis samt muligheten til å møte forskerne som gir oss svar på hvorfor vi i skole og utdanning bør endre vår tilnærming og metoder.

For å sikre et program med høy kvalitet og tilstrekkelig tid til personlige møter tilbyr vi et begrenset antall plasser. Dersom du ønsker å sikre deg plass anbefaler vi derfor at du melder deg på nå!

Manchester, Leeds og London

Tirsdag 21. - fredag 24. januar

På denne studieturen tilbyr vi en hel dag med foredrag og workshop med James Nottingham i Manchester samt en dag med skolebesøk i Leeds. Skolene vi skal besøke bygger sin undervisningspraksis på James Nottighams pedagogiske perspektiver. Her kan du med utgangspunkt i egen arbeidssituasjon/interesse velge om du ønsker å besøke skoler med yngre, eller eldre elever.

Onsdag ettermiddag tar vi toget til London og møter deltakerne som valgte London-muligheten og har hatt eget program der. Torsdag og fredag vil bli tilbragt på Amba Hotel Marble Arch hvor alle kan glede seg over de eksklusive foredragene vi har i programmet.

Ønsker du kun å delta på programmet i Manchester/Leeds, og ikke reise til London, så er dette også mulig.

Vårt eksklusive arrangement i Manchester inkluderer:

  • Seminar og workshop med James Nottingham.
  • Skolebesøk på skoler i Leeds.
  • En kveldsaktivitet med treretters middag og underholdning i London.
  • Mange seminarer/foredrag å velge mellom i London. Påmelding til disse åpnes i desember.
  • Mulighet for å besøke BETT på egenhånd.

London

Torsdag 23. - fredag 24. januar

På studieturen til London arrangeres det torsdag og fredag seminarer på Amba Hotel Marble Arch. Seminarene vil bestå av et bredt utvalg hvor du velger hva du er spesielt interessert i.

Vårt arrangement i London inkluderer:

  • Mange seminarer å velge mellom. Påmelding til disse åpnes i desember.
  • En kveldsaktivitet med treretters middag og underholdning i London.
  • Mulighet for å besøke BETT 2020 på egenhånd.

 

Foredragsholdere Advania Skolepartnerreiser 2020

Foredragene vil ha fokus innen disse 3 områdene:

  • Forskning
  • Praksis
  • Inspirasjon

James Nottingham

James Nottingham er medgründer og direktør for Challenging Learning, en gruppe selskaper med 30 ansatte i seks land, inkludert Norge.

Hans lidenskap er å transformere den mest oppdaterte forskningen til strategier som virkelig fungerer i klasserommet. Han blir av mange betraktet som en av de mest engasjerende, tankevekkende og inspirerende foredragsholderne innen utdanning.

Bruk av dialog for å forbedre studentens læringsdialog er nøkkelen til å låse opp studentens læringspotensial, slik at de kan uttrykke sin tenkning og forståelse på stadig mer meningsfylte måter. Den passer også strålende sammen med de mange spennende teknologiene som blir en del av studentens læring.

Fordraget holdes på engelsk.

Lucy Crehan

Lucy er utdanningsutforsker og internasjonal utdanningskonsulent. Hun har undervist i naturvitenskap og psykologi på en ungdomsskole i London før hun fullførte en Masterutdanning  i utdanning ved Cambridge. Deretter har hun tilbrakt tid ved å jobbe på og bo sammen med lærere i fem topp rangerte utdanningssystemer; dette danner grunnlaget for boken hennes, ‘Cleverlands: the secrets behind the success of the world's education superpowers’, kåret til en av årets bøker 2016 i The Economist. Da hun kom tilbake skrev Lucy en bok om karrierestrukturer for lærere for IIEP UNESCO, og tilbrakte et år som en del av et team som ga råd til utenlandske myndigheter om utdanningsreform ved Education Development Trust. Hun jobber nå som uavhengig konsulent, og jobber med research til en ny bok.

Jonas Hammarberg

Jonas Hammarberg er en av Sveriges mest ansette forelesere innen ledelse og digital transformasjon. Som sertifisert coach jobber han med en kombinasjon av tradisjonell organisasjonsutvikling og digitale verktøy, med folks indre motivasjon og engasjement i fokus.

Jonas er aktuell med boken Appenes Planet - menneskets rolle i en digital verden. Jonas har også skrevet bestselgerboka Get Digital or die trying sammen med forfatterkollega Arash Gilan. Jonas har en unik evne til å veve sammen organisasjon, kultur og ledelse i en digital kontekst.

 

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson er lærer i videregående skole i svensk og historie, vinner av Amy-prisen 2015, Gold Apple 2015 for sitt arbeid med digital teknologi i klasserommet og Svenska Akademiens svensklærerpris 2017.

Hun er forfatteren av bøkene:

  • Lese og snakke om fiksjon - med digitale verktøy (2019)
  • Digitalisering, leseferdighet og multimodalitet (2018)
  • Møtet med teksten - inkluderende lesetimer (2016)
  • Den pedagogiske metafor-serien Metafor for svensk på videregående skole.

På bloggen Jennys på Wendes deler hun arbeidet sitt.

Per Naroskin

Per Naroskin er psykolog. Ved siden av sitt arbeid som privatpraktiserende psykoterapeut er han forfatter og dramatiker. I 2019 ga han ut tre bøker om å ha styringsfart i livet.

Per bidrar regelmessig i f.eks Modern Psykologi og magasinet M hvor han svarer på spørsmål som kommer inn via brev. Mest kjent er han som en av Spanerne i radioprogrammet med samme navn. Per er også en meget etterspurt foreleser i alt som har med menneskelige relasjoner, profesjonelt såvel som i privatlivet. Hans forelesninger pendler mellom humor og alvor og mellom det personlige og teoretiske.

Anna Åkerfeldt

Anna Åkerfeldt, doktorgrad i didaktikk, Stockholm Universitet og Ifous - Innovasjon, forskning og utvikling i skolen. Anna Åkerfeldts forskningsinteresse knytter seg til lærings-, undervisnings- og vurderingsspørsmål i digitale miljøer for både yngre og eldre studenter. Anna har bakgrunn som førskolelærer, designer av e-læringsapplikasjoner og lærerutdannet. For tiden er Anna involvert i forskningsprosjektet Programmerings didaktikk - Læring og vurdering av programmering i grunnskolen og prosess- og prosjektleder Ifous forsknings- og utviklingsprogram, Digitale læringsmiljøer - likeverdig utdanning med fjern- og distanseundervisning.

Semira Vikström

Semira Vikström er rektoren som overtok Visättraskolan (en F-6-skole i et samfunnsøkonomisk sterkt belastet område) i Huddinge i 2013. Siden den gang har skolen endret seg fundamentalt når det gjelder for eksempel kunnskapsresulteter, arbeidsmiljø, økonomi, sikkerhet og trivsel. Hun har lykkes med dette gjennom godt lederskap der hun har fått med seg alt personalet på endringsreisen hun har gjennomført.
Semira ble kåret til Årets sjef i Huddinge 2014, var finalisten til Sveriges store skolelederskapspris 2018 og finalist for Årets skoleleder, Skoleleder21 2019.

Martin Renton

Martin Renton er en svært etterspurt hovedtaler, leder, tilrettelegger og coach. Han er konsulentdirektør i Challenging Learning og er ansvarlig for den fremragende leveransen av alle langsiktige utviklingsprosjekter. Martins utmerkede rykte er vel fortjent. Hans grunnleggende tro på at profesjonell utvikling ikke er en 'quick fix', men en dyp endringsprosess har ført til noen veldig kraftige effekter på skoler og høyskoler rundt om i verden. Lærere og ledere som har jobbet med Martin over en lengre periode viser til økt engasjement, motivasjon og bedre fremgang for alle elever.

Mark Anderson

Tidligere skoleleder med mer enn tjue års erfaring i klasserommet, som leder av vellykkede fakultetsavdelinger, er ledende lærer i lokalmyndighet og ansvarlig for noen av verdens mest innovative 1:1-programmer. Hans oppgave har alltid vært å påvirke barnas fremtid positivt. IKT Evangelist-bloggen hans har vunnet prisen Årets utdanningsblogg. Mark har skrevet en vellykket bok ‘Perfect ICT Every Lesson’, og han er en av Storbritannias mest etterspurte hovedtalere. Han er en lidenskapelig talsmann for målrettet bruk av teknologi knyttet til pedagogikk. Han er Apple Distinguished Educator, Google Certified Innovator og Microsoft Certified Educator.

Maria Glawe

Maria Glawe, førstelærer og spesiallærer ved Söderslättgymnasiet og prosjektleder ved avdeling for bærekraftig utvikling i Trelleborg kommune.

Du kan finne en mer detaljert beskrivelse på hjemmesiden hennes.

Håkan Furevik

Håkan Furevik har jobbet som rektor i over 10 år. Han har også vært barne- og studentombudsmann og leder for studenthelse i Vittrakonsernet med sine 25 skoler. Han er nå administrerende direktør i Admentum, som har utviklet en digital løsning for dokumentasjon innen elevhelse.

Johan Lindström

Johan er opplæringsansvarlig i Advania Skolepartner Sverige, og har tidligere jobbet som lærer og assisterende rektor i Sollentuna kommune. Han har også en solid erfaring innen eliteidrett, med nesten 20 år som volleyballspiller og trener i eliteserien i bagasjen.

Magnus Johansson

Magnus er utdannet faglærer i matematikk, naturfag og gymnastikk. Etter 14 år som lærer begynte han i 2011 som rådgiver innen IKT og pedagogikk i Asker kommune utenfor Oslo. I 2014 fullførte han en mastergrad i IKT og læring og har de siste årene også vært sertifisert Google Trainer og Microsoft Innovated Education Expert.

I Asker har han blant annet utviklet en strategi for pedagogisk bruk av IKT og testet ut forskjellige digitale løsninger med et utvalg av skoler, før politikerne bestemte at alle elever fra år 1 til 10 skulle bruke Google Suite for utdanning og Chromebooks. Han er også medlem av prosjektet digital læring i Askerskolen og leder et prosjekt i førskolen (barnehagen i Norge) hvor du prøver iPad som et pedagogisk verktøy i hverdagen.
Hans motto er - Det handler ikke om å "bruke digitale verktøy så mye som mulig, men best mulig"

Gunilla Möller

I løpet av sine 22 år som lærer har Gunilla Möller jobbet med alle alderstrinn, fra førskoleklasse fram til år 9. Hun jobbet også i 7 år som IKT-pedagog (i tillegg til undervisning) i Ørebro. Hennes første læreroppgave inkluderte utvikling av både IKT og matematikk fra førskolen frem til 9 trinn. I 5 år har Gunilla reist til skoler, førskoler og videregående skoler i Sverige, på vegne av Advania Skolepartner, og trent og inspirert både rektorer, pedagoger og studenter i bruken av iPad, Chromebook, PC og Mac, og nyttige nettressurser, apper og applikasjoner.

I dag er Gunilla heltidsansatt i Advania Skolepartner som leder for utdanningsutvikling og jobber med å lage og holde utdanningsprogrammer for lærere. Hun er en erfaren foreleser og pedagog og holder hver uke alt fra workshops til inspirasjonsforedrag i store saler. Hun elsker å finne gode og nyttige måter som lar elevene bruke digitale verktøy på en måte som fremmer deres kunnskapsutvikling.

Karin Gifvas

Karin er spesiallærer med fokus på språk, lese- og skrivevansker, og hun har hatt ansvaret for barns/elevers leseutvikling på alle nivåer i barnehage og barneskole i mer enn 20 år. I dag jobber Karin i Lexplore og hjelper skoler med å effektivisere prosessen med å identifisere hvilke elever som har vansker med å lese, og hvordan de kan støtte dem slik at de får ferdighetstrening på riktig nivå.

Joacim Carlsson

Joacim Carlsson, hovedlærer og pedagogisk IT-sjef ved Transtenskolen i Hallsberg.

Joacim har jobbet med digitalisering i skoleverdenen i flere år og har også veiledet elever og kolleger.

Joacim driver også YouTube-kanalen “Magister Joacim” der han gjennomfører ulike gjennomganger av verktøy og hvordan de kan anvendes i undervisningen, samt hvordan digitalisering kan brukes til å styrke studentenes kunnskap. Joacim løfter også generelle spørsmål om skolen.

Joacim er også forfatteren av boken ”Blivande eller Ny lärare? - Grattis!”
Boken er basert på spørsmål tatt opp av VFU-studenter og nyansatte lærere som har hatt sin første jobb.

Simen Spurkland og Henriette Ibsen

I 2013 fikk Simen og Henriette en gavepakke av en utfordring: Vøyenenga skole og deres klasse ble valgt ut til å teste ut bruk av iPad som pedagogisk verktøy, 1:1. Det er nå snart 7 år siden, og det har skjedd mye. I dette foredraget går de gjennom hvilke faktorer som lå til rette for at de skulle lykkes. Dette er et foredrag om skoleutvikling, skoleledelse, lærerens profesjonalitet og hensiktsmessig bruk av digitale verktøy. Du får se hele prosessen, og ikke minst et innblikk i hvordan elevstemmen blir når bruken av digitale verktøy er hensiktsmessig.

Sissela Nutley

Sissela Nutley har disputert ved Karolinska Institutet innen kognitiv nevrovitenskap, med fokus på hjernens utvikling og formbarhet. Hennes forskning har hovedsaklig undersøkt utviklingen av de utøvende funksjonene og om de kan påvirkes av for eksempel datastyrt trening eller av hva foretar oss på fritiden. Hun er en ansett foreleser innen hjerneformabilitet, oppmerksomhet og relasjonen til sosiale medier, og driver den ideelle foreningen Arts & Hearts - sosial endring gjennom scenekunst.

 

Flere foredragsholdere vil bli presentert fortløpende.

Våre partnere