Via equity og PFA investerer i Advania

30 % eierandel i Advania AB er solgt til VIA equity, et nordeuropeisk private equity fond, og til PFA, Danmarks største kommersielle pensjonsselskap. 

VIA equity, et ledende nordeuropeisk private equity fond, og PFA har investert i Advania AB og trådt inn på eiersiden med en eierandel på 30% i selskapet.

Advania ble dannet i 2012 da flere IT-selskaper i tre nordiske land fusjonerte, noen med røtter tilbake til 1939. I 2014 kjøpte Nordic Mezzanine, svenske investorer og deler av den nordiske ledergruppen, en majoritetsandel i Advania og skiftet fokus mot både vekst og økt lønnsomhet. Siden den gang har Advania vokst betydelig og levert gode økonomiske resultater. I 2017 økte Advania sin omsetning med 60% til SEK 2.804 millioner, og EBITDA økte med 59% til SEK 258 millioner.

Aksjonærene er stødig i troen på å skape verdier for Advanias kunder med innovative bruk av IT-tjenester og plattformer. Ved å holde seg trofast til denne målsetningen og sette kundenes interesse først, har Advania blitt en fullverdig nordisk IT-service aktør og en bransjeleder. Med VIA equity og PFA ombord som aksjonærer står Advania nå sterkere og bedre posisjonert til å gjennomføre sin strategi for videre vekst, både organisk og gjennom strategiske fusjoner og oppkjøp.


Gestur G. Gestsson, CEO Advania konsern:
"Medarbeiderne er Advanias største ressurs og vårt konkurransefortrinn. Vi har vært så heldige å tiltrekke oss- og beholde noen av de beste talentene i bransjen som deler vår visjon om å jobbe tett med kundene for å skape verdier for dem. Denne visjonen, og våre medarbeideres engasjement er grunnleggende for vår suksess. Vi gleder oss til å samarbeide med de nye aksjonærene som ikke bare deler vår visjon, men også bringer inn ekspertise og kompetanse til konsernet som vil akselerere våre resultater i årene som kommer. Det blir spennende tider fremover."

Benjamin Kramarz, Partner i VIA equity:
"Den høye globale etterspørselen etter IT-tjenester vil fortsette å vokse raskt de kommende årene. Verden er i endring, teknologien utvikler seg hurtigere enn noensinne, og behovet for smarte og enkle IT-løsninger er udiskutabel. Advania har en annen tilnærming til IT-markedet, og ser utover bestemte leverandører og plattformer for å møte kundenes behov. Denne tilnærmingen har vist seg vellykket, og det er dette som fanget vår oppmerksomhet. Advania har unike forutsetninger for fusjoner og oppkjøp, og bedriftskulturen fremmer vekst. Derfor er investeringen i Advania i tråd med vår investeringsstrategi, og Advania passer perfekt inn i vår portefølje. Det var på bakgrunn av dette vi tok kontakt med de andre aksjonærene for å alliere oss med dem, vi er glade for at vi lyktes."

Bilde: Styret i Advania AB, fra venstre: Vesa Suurmunne, Katrín Olga Jóhannesdóttir, Birgitta Stymne Göransson, Thomas Ivarson og Bengt Engström.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Gestur G. Gestsson, CEO, Advania konsern
Mobil: +46 76 140 01 55,
E-post: gestur@advania.com

Benjamin Kramarz, Partner, VIA equity
Mobil: +45 21 74 92 78
E-post: bek@viaequity.com

 

Om Advania
Advania er et nordisk IT-selskap fordelt på 22 lokasjoner i Sverige, Island, Norge og Danmark. Selskapet fokuserer på å hjelpe kunder med å forbedre ytelse med nyskapende bruk av tilgjengelige IT-plattformer og -tjenester. Advania bistår tusenvis av kunder, multinasjonale selskap, myndigheter og offentlige institusjoner, store, små og mellomstore bedrifter i alle deler av samfunnet. Advania har sine røtter tilbake til 1939 da en islandsk entreprenør grunnla et kontorutstyrsverksted i Reykjavik. I de følgende tiårene utviklet tre separate grener av IT-selskaper seg i de tre nordiske landene Island, Sverige og Norge. I 2012 ble selskapene slått sammen og Advania dannet. 
For ytterligere informasjon, vennligst besøk www.advania.com.

Om VIA equity
VIA equity er et ledende nordeuropeisk Multi-stage private equity selskap med fokus på teknologi og tjenesteytende næringer. VIA equity Fond I K / S, Fond II K / S og Fond III K / S har alle en bekreftet kapital på 1 milliard DKK (det vil si totalt 3 milliarder DKK). Det investerende VIA equity Fond III K/S hadde PFA og ATP som likeverdige investorer med totalt over 99% av kapitalen. Resterende kapital er investert av ansatte i VIA equity AS. VIA equity er et forvaltningsselskap for fondene. Teknisk sett er VIA equity et Multi-satge private equity fond, noe som betyr at fondet investerer i både store, mellomstore og små selskaper. Samtidig er VIA equity mer fokusert på spesifikke industrisegmenter enn mange av kapitalfondskollegene i bransjen. Historisk har VIA equity blant annet investert i programvare, internett, teknologi, energi- og tjenesteytende selskaperser. Eksempler på nåværende og spennende programvare- og IT-selskaper er blant annet Adra Software AS, KMD AS, Adform ApS, ePocket Solutions AS, DDD Retail AS, Projectplace AB, ComActivity AB, Dolphin Software AS, Frontmatec AS. , Daldata AS, Hostnordic AS, UVData AS, Conscia AS, Nets AS, Profit Software Oy og Mansoft AS.

Om PFA
PFA ble grunnlagt i 1917 som et selvstendig selskap av en rekke arbeidsorganisasjoner, med det ene formål å sikre en økonomisk trygg fremtid for de ansatte og deres familier. I dag er PFA det største kommersielle pensjonsselskapet i Danmark med over 500 milliarder DKK (67 milliarder EURO) under forvaltning. PFA har ca 1,2 millioner individuelle kunder fra et bredt spekter av de største selskapene og organisasjonene i Danmark. PFA har gjort betydelige direkte investeringer i de senere år som en del av sin alternative investeringsportefølje gjennom private equity, infrastruktur og kreditt, inkludert investeringer i Walney Extension Offshore Wind Farm, Dansk Ship Finance, Avantor og TDC. I 2017 ledet PFA et konsortium av danske pensjonsselskaper i aksjekjøpet på 11,6 milliarder DKK i Nykredit, tidenes største unoterte aksjeinvesteringen gjort av institusjonelle investorer i Danmark.

More ...
105:This article is not in any of the categories allowed for display!

Nytt ERP-system, nytt hjerte

Sentralt for GC Rieber var det å finne en leverandør og et system som kunne legge til rette for prosesser som foregår både på tvers av selskaper i konsernet GC Rieber og i det enkelte selskap. Microsoft Dynamics AX er et forretningssystem som håndterer organisasjoner som er både konsern og et konglomerat av selskaper på samme tid, slik som GC Rieber.

Ingen toppstyrt prosess
Og det var ute i forretningsenhetene det hele startet. I økende grad opplevde de ansatte behov for et mer fleksibelt og oppdatert system. Mangel på presis informasjon, og det å måtte gjøre flere operasjoner om og om igjen, var årsaken til ønsket om ny løsning i GC Rieber.

Likevel kan det oppleves tungt å skulle skifte ut det systemet man er kjent med over tid. Det kan være som å skulle bytte ut den gamle Forden som du kjenner alle lyder og triks med. Men etter hvert som hostingen tiltar, og venner ikke lenger vil sitte på med deg, er det på tide med ny bil. Slik er det også med forretningssystemer som styrer kjerneprosessene i virksomheten din. De må ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko, men sørge for at du kommer effektivt dit du skal.

“Et komplekst konsern” blir GC Rieber gjerne omtalt som, selskapet som gjennom generasjoner har drevet næringsutvikling i Norge og globalt. Nå skal konsernet ta i bruk et forretningssystem som kommer til å endre hverdagen både for ansatte og kunder. Dette er også noe selskapets toppsjef ønsker å få til, å utvikle endringsevnene samtidig som leveransekraften øker.

Konkurransedyktig
– Vårt mål er at samarbeidet med Advania skal gjøre GC Rieber mer fremoverlent. Forretningssystemet er selve hjertet i en virksomhet, og mer presis og komplett informasjon gjør at vi blir effektive i arbeidsprosessene våre og dermed mer konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter, sier administrerende direktør Paul-Christian Rieber i GC Rieber

Store prosjekter innen eiendom og shipping er dagligdags for GC Rieber. Men å implementere ny ERP-system skjer kanskje bare hvert 10. år, eller én gang hver generasjon i det familiedrevne konsernet. Noen vil sågar sammenlikne skiftet med en hjertetransplantasjon. Det er trolig årsaken til at administrerende direktør Paul-Christian Rieber gir prosjektet viktighetsgrad 10 på en skala fra 1 til 10.

Og når GC Rieber nå gjennomfører dette prosjektet og klargjør selskapet for den moderne tidsalder, er det også med tanke på at egne ansatte skal ha et effektivt og godt arbeidsverktøy. At nytt IT-system kan møte utfordringer kjenner mange ledere til, og i GC Rieber anerkjenner man derfor betydningen av å involvere og sørge for åpen og tydelig kommunikasjon – både internt i bedriften og med leverandøren Advania.

More ...

XXL vokser med Microsoft Dynamics AX

– Å velge riktig forretningssystem og driftspartner er litt som å gå inn i et ekteskap. Det fordrer gjensidig tillit, langsiktighet, integrasjon og investering, sier IT-direktør Espen Terland. Som kunde av Advania, gjennom flere år med vekst og utvikling, har XXL Sport & Villmark klart å effektivisere prosesser og redusert kostnader for å sikre lave priser til kundene. 

XXL satser på lave priser og stort utvalg av kjente merkevarer. Over tolv år etter oppstarten har de etablert over 20 varehus i Norge og ekspandert utover landegrensene til Sverige og Finland. Med mange varehus, titusener av varer og to organisasjoner i ett er tilgang til vareinformasjon i sanntid for alle ansatte en utfordring. De viktigste varene må alltid være inne, samtidig som omløpshastigheten må holdes oppe. Den utfordringen tok konsulentselskapet Advania sammen med XXL, og tilpasset Microsoft Dynamics AX til kjedens behov. 

– Vår innkjøpsmodell forutsetter et system som fungerer gjennom hele næringskjeden. Vi har brukt Dynamics AX helt siden vi startet opp for tolv år siden, og opplever at programvaren vokser i takt med våre behov. Etter ti år med sterk vekst tilbyr fortsatt AX det vi trenger, sier Terland. 

Brukes av alle ansatte

Nær sagt alle XXLs ansatte er daglige Dynamics AX-brukere. – I butikken bruker de ansatte programvaren til ordrehåndtering, sjekk av lagerbeholdning og priser, mens de på kontoret primært bruker økonomi- og innkjøpsfunksjonene, sier Terland. Grossistleddet er skilt ut som en egen organisasjon, noe som innebærer at XXL er avhengig av systemets intercompany handelsfunksjonalitet Alle varer spores i alle ledd, i sanntid. Automatiserte bestillingsfunksjoner sørger også for at varer automatisk bestilles fra hovedlageret når varehyllen nærmer seg tom. Prinsippet XXL jobber etter er mest mulig automatisering i alle ledd og skalerbarhet av alle prosesser uten å måtte øke bemanningen. 

Årsakene til at XXL i sin tid valgte Dynamics AX, og siden har holdt seg til det, kan oppsummeres slik: 

ETT SYSTEM FOR HELE NÆRINGSKJEDEN: Mange varehus, enormt utvalg og forretning på tvers av landegrensene fordrer kontroll på vareflyten. Det tilbyr Dynamics AX.  

FOR ALLE ANSATTE: Ett system møter behov fra samtlige ansatte i organisasjonen, fra hovedkontoret ut i butikkene. Ordrehåndtering, lagerstatus, prissjekk, bestillinger, økonomi og innsjekk, alt løses via samme system.  

MED ROM FOR VEKST: Systemet som er inkorporert i så mange funksjoner i bedriften er ingen vekstbrems, men vokser i takt med brukerens behov. 

Fullt utbygget kan systemet brukes av nærmere 4000 brukere samtidig, og på det meste er det 500 brukere på XXLs system. Det tallet er garantert høyere om noen år, uten at det er noen utfordring for Microsoft Dynamics AX. 
 

105:This article is not in any of the categories allowed for display!