Via equity og PFA investerer i Advania

30 % eierandel i Advania AB er solgt til VIA equity, et nordeuropeisk private equity fond, og til PFA, Danmarks største kommersielle pensjonsselskap. 

VIA equity, et ledende nordeuropeisk private equity fond, og PFA har investert i Advania AB og trådt inn på eiersiden med en eierandel på 30% i selskapet.

Advania ble dannet i 2012 da flere IT-selskaper i tre nordiske land fusjonerte, noen med røtter tilbake til 1939. I 2014 kjøpte Nordic Mezzanine, svenske investorer og deler av den nordiske ledergruppen, en majoritetsandel i Advania og skiftet fokus mot både vekst og økt lønnsomhet. Siden den gang har Advania vokst betydelig og levert gode økonomiske resultater. I 2017 økte Advania sin omsetning med 60% til SEK 2.804 millioner, og EBITDA økte med 59% til SEK 258 millioner.

Aksjonærene er stødig i troen på å skape verdier for Advanias kunder med innovative bruk av IT-tjenester og plattformer. Ved å holde seg trofast til denne målsetningen og sette kundenes interesse først, har Advania blitt en fullverdig nordisk IT-service aktør og en bransjeleder. Med VIA equity og PFA ombord som aksjonærer står Advania nå sterkere og bedre posisjonert til å gjennomføre sin strategi for videre vekst, både organisk og gjennom strategiske fusjoner og oppkjøp.


Gestur G. Gestsson, CEO Advania konsern:
"Medarbeiderne er Advanias største ressurs og vårt konkurransefortrinn. Vi har vært så heldige å tiltrekke oss- og beholde noen av de beste talentene i bransjen som deler vår visjon om å jobbe tett med kundene for å skape verdier for dem. Denne visjonen, og våre medarbeideres engasjement er grunnleggende for vår suksess. Vi gleder oss til å samarbeide med de nye aksjonærene som ikke bare deler vår visjon, men også bringer inn ekspertise og kompetanse til konsernet som vil akselerere våre resultater i årene som kommer. Det blir spennende tider fremover."

Benjamin Kramarz, Partner i VIA equity:
"Den høye globale etterspørselen etter IT-tjenester vil fortsette å vokse raskt de kommende årene. Verden er i endring, teknologien utvikler seg hurtigere enn noensinne, og behovet for smarte og enkle IT-løsninger er udiskutabel. Advania har en annen tilnærming til IT-markedet, og ser utover bestemte leverandører og plattformer for å møte kundenes behov. Denne tilnærmingen har vist seg vellykket, og det er dette som fanget vår oppmerksomhet. Advania har unike forutsetninger for fusjoner og oppkjøp, og bedriftskulturen fremmer vekst. Derfor er investeringen i Advania i tråd med vår investeringsstrategi, og Advania passer perfekt inn i vår portefølje. Det var på bakgrunn av dette vi tok kontakt med de andre aksjonærene for å alliere oss med dem, vi er glade for at vi lyktes."

Bilde: Styret i Advania AB, fra venstre: Vesa Suurmunne, Katrín Olga Jóhannesdóttir, Birgitta Stymne Göransson, Thomas Ivarson og Bengt Engström.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Gestur G. Gestsson, CEO, Advania konsern
Mobil: +46 76 140 01 55,
E-post: gestur@advania.com

Benjamin Kramarz, Partner, VIA equity
Mobil: +45 21 74 92 78
E-post: bek@viaequity.com

 

Om Advania
Advania er et nordisk IT-selskap fordelt på 22 lokasjoner i Sverige, Island, Norge og Danmark. Selskapet fokuserer på å hjelpe kunder med å forbedre ytelse med nyskapende bruk av tilgjengelige IT-plattformer og -tjenester. Advania bistår tusenvis av kunder, multinasjonale selskap, myndigheter og offentlige institusjoner, store, små og mellomstore bedrifter i alle deler av samfunnet. Advania har sine røtter tilbake til 1939 da en islandsk entreprenør grunnla et kontorutstyrsverksted i Reykjavik. I de følgende tiårene utviklet tre separate grener av IT-selskaper seg i de tre nordiske landene Island, Sverige og Norge. I 2012 ble selskapene slått sammen og Advania dannet. 
For ytterligere informasjon, vennligst besøk www.advania.com.

Om VIA equity
VIA equity er et ledende nordeuropeisk Multi-stage private equity selskap med fokus på teknologi og tjenesteytende næringer. VIA equity Fond I K / S, Fond II K / S og Fond III K / S har alle en bekreftet kapital på 1 milliard DKK (det vil si totalt 3 milliarder DKK). Det investerende VIA equity Fond III K/S hadde PFA og ATP som likeverdige investorer med totalt over 99% av kapitalen. Resterende kapital er investert av ansatte i VIA equity AS. VIA equity er et forvaltningsselskap for fondene. Teknisk sett er VIA equity et Multi-satge private equity fond, noe som betyr at fondet investerer i både store, mellomstore og små selskaper. Samtidig er VIA equity mer fokusert på spesifikke industrisegmenter enn mange av kapitalfondskollegene i bransjen. Historisk har VIA equity blant annet investert i programvare, internett, teknologi, energi- og tjenesteytende selskaperser. Eksempler på nåværende og spennende programvare- og IT-selskaper er blant annet Adra Software AS, KMD AS, Adform ApS, ePocket Solutions AS, DDD Retail AS, Projectplace AB, ComActivity AB, Dolphin Software AS, Frontmatec AS. , Daldata AS, Hostnordic AS, UVData AS, Conscia AS, Nets AS, Profit Software Oy og Mansoft AS.

Om PFA
PFA ble grunnlagt i 1917 som et selvstendig selskap av en rekke arbeidsorganisasjoner, med det ene formål å sikre en økonomisk trygg fremtid for de ansatte og deres familier. I dag er PFA det største kommersielle pensjonsselskapet i Danmark med over 500 milliarder DKK (67 milliarder EURO) under forvaltning. PFA har ca 1,2 millioner individuelle kunder fra et bredt spekter av de største selskapene og organisasjonene i Danmark. PFA har gjort betydelige direkte investeringer i de senere år som en del av sin alternative investeringsportefølje gjennom private equity, infrastruktur og kreditt, inkludert investeringer i Walney Extension Offshore Wind Farm, Dansk Ship Finance, Avantor og TDC. I 2017 ledet PFA et konsortium av danske pensjonsselskaper i aksjekjøpet på 11,6 milliarder DKK i Nykredit, tidenes største unoterte aksjeinvesteringen gjort av institusjonelle investorer i Danmark.

More ...
105:This article is not in any of the categories allowed for display!

Nytt ERP-system, nytt hjerte

Sentralt for GC Rieber var det å finne en leverandør og et system som kunne legge til rette for prosesser som foregår både på tvers av selskaper i konsernet GC Rieber og i det enkelte selskap. Microsoft Dynamics AX er et forretningssystem som håndterer organisasjoner som er både konsern og et konglomerat av selskaper på samme tid, slik som GC Rieber.

Ingen toppstyrt prosess
Og det var ute i forretningsenhetene det hele startet. I økende grad opplevde de ansatte behov for et mer fleksibelt og oppdatert system. Mangel på presis informasjon, og det å måtte gjøre flere operasjoner om og om igjen, var årsaken til ønsket om ny løsning i GC Rieber.

Likevel kan det oppleves tungt å skulle skifte ut det systemet man er kjent med over tid. Det kan være som å skulle bytte ut den gamle Forden som du kjenner alle lyder og triks med. Men etter hvert som hostingen tiltar, og venner ikke lenger vil sitte på med deg, er det på tide med ny bil. Slik er det også med forretningssystemer som styrer kjerneprosessene i virksomheten din. De må ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko, men sørge for at du kommer effektivt dit du skal.

“Et komplekst konsern” blir GC Rieber gjerne omtalt som, selskapet som gjennom generasjoner har drevet næringsutvikling i Norge og globalt. Nå skal konsernet ta i bruk et forretningssystem som kommer til å endre hverdagen både for ansatte og kunder. Dette er også noe selskapets toppsjef ønsker å få til, å utvikle endringsevnene samtidig som leveransekraften øker.

Konkurransedyktig
– Vårt mål er at samarbeidet med Advania skal gjøre GC Rieber mer fremoverlent. Forretningssystemet er selve hjertet i en virksomhet, og mer presis og komplett informasjon gjør at vi blir effektive i arbeidsprosessene våre og dermed mer konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter, sier administrerende direktør Paul-Christian Rieber i GC Rieber

Store prosjekter innen eiendom og shipping er dagligdags for GC Rieber. Men å implementere ny ERP-system skjer kanskje bare hvert 10. år, eller én gang hver generasjon i det familiedrevne konsernet. Noen vil sågar sammenlikne skiftet med en hjertetransplantasjon. Det er trolig årsaken til at administrerende direktør Paul-Christian Rieber gir prosjektet viktighetsgrad 10 på en skala fra 1 til 10.

Og når GC Rieber nå gjennomfører dette prosjektet og klargjør selskapet for den moderne tidsalder, er det også med tanke på at egne ansatte skal ha et effektivt og godt arbeidsverktøy. At nytt IT-system kan møte utfordringer kjenner mange ledere til, og i GC Rieber anerkjenner man derfor betydningen av å involvere og sørge for åpen og tydelig kommunikasjon – både internt i bedriften og med leverandøren Advania.

More ...

SentralDistribusjon

Bøker, bøker,bøker

Hos Sentraldistribusjon på Brobekk handler alt om bøker. Rettere sagt; alt handler om å flytte bøker og håndtering av transaksjoner knyttet til bøker. På hovedlageret i Oslo finnes rundt 19 millioner bøker tilgjengelig til enhver tid, eller rundt 40.000 titler.På oppdrag for forlag og bokklubber distribueres bøkene ut til bokhandlere og forbrukere over hele landet, til et marked som møter nye utfordringer og stadig krever raskere og mer presis levering. IT-sjef Nils Bjerén forteller at det automatiske plukk- og ordresystemet så godt som aldri gjør feil. – Systemet fungerer imponerende bra. Det lille vi har av reklamasjoner er knyttet til fysiske skader på forsendelser, forteller han. Så har da også Sentraldistribusjon investert i det som kanskje er Nord-Europas mest moderne forsendelsesystem. Her fylles hver kasse til hver mottager automatisk,strekkodelesere sikrer oversikt over hvor hver bok befinner seg, og skjermer og lyssignaler i produksjonslinjene viser detaljinformasjon om hver forsendelse.Roboter og mennesker med raske hender arbeider side om side, for også sekundene teller. For mottageren er det alt annet enn likegyldig om forsendelsen kommer lille julaften eller tredje juledag, eller om den ene bokhandleren i tettstedet får sin forsendelse med bestselgere to timer før den andre. Julesalg, mammutsalg og skolestart er milepælene gjennom året, og alt er dimensjonert for også å kunne håndtere volumtoppene.

– Bokbransjen har mange særtrekk og kravstore kunder, og vi har arbeidet målrettet gjennom mange år for å strømlinje logistikken og datahåndteringen for forlag, bokklubber og andre oppdragsgivere, sier Jan Erik Stokke, økonomi- og administrasjonssjef hos Sentraldistribusjon.

Syv år med Axapta

Siden 2005 har Sentraldistribusjon benyttet Microsoft Dynamics AX som ERP-system. Nylig oppgraderte de til siste versjon, AX 2009, og ser at det gir nye, positive effekter. IT-sjef Nils Bjerén forteller at de opprinnelig valgte Axapta fordi det var godt tilrettelagt for tilpasning til bransjens mange spesielle krav. –Det var viktig for oss med et system som kunne tilpasses bransjens fastprissystem og rabattordninger. Andre utfordringer er at vi må levere tilnærmet samtidig til nærliggende bokhandlere, og at det er en kraftig økning i antallet mottakersteder, fordi vi også leverer direkte til forbrukeren. Våre systemer må også ta hensyn til at vi aldri eier bøkene, det er det forlagene som gjør, inntil leveransen er framme hos mottageren. Likevel håndterer vi ofte pengestrømmen for kundene våre, slik at vi både er data- og logistikkpartner,sier han. Satsingen de siste årene har gitt positive omsetnings utslag, fra 115 millioner kroner i 2006 til 167 millioner kroner i 2009. Den årlige gateverdien for bøkene som distribueres via Sentraldistribusjon er over 1,5 milliarder kroner.

Fleksibelt system

Hva er det som gjør Dynamics AX spesielt velegnet for deres bransje? – Først og fremst fleksibilitet,svarer Jan Erik Stokke. Han forteller at Sentraldistribusjon gjennomførte et forprosjekt med et annet og mer omfattende system, men valgte å satse på Dynamics AX fordi det ga gode muligheter for tilpasning til bransjens særpreg og Sentraldistribusjons øvrige systemer. – Vi har investert stort i plukksystemer og IT-systemer som gir oss konkurransefortrinn. For bransjen er det heltavgjørende at det finnes distributører som kan flytte varer og transaksjoner raskt og riktig. Axapta har vist seg å gi oss den fleksibiliteten vi forventet da vi valgte systemet, og med den nye versjonen ser vi at mange av våre tilpasninger nå er blitt standardløsninger og at systemet er forberedt for våre fremtidige utfordringer. Det gjør det enklere å utvikle logistikksystemene våre videre, slik at vi forblir ledende i en bransje der netthandel, e-bøker og andreutviklingstrekk vil påvirke de neste årene. Dessuten opplever vi at konsulentene hos Advania forstår virksomheten vår og utfordringene våre, og alltid gir oss høy prioritet, sier Jan Erik Stokke.

Sentraldistribusjon har hovedlager, produksjon og hovedkontor i Oslo, samt lager og produksjon på Skarnes. Selskapet eies av Cappelen Damm AS, og ble etablert i 1989.Forretningsideen er å tilby forlags distribusjon og direktedistribusjon. Forlags distribusjon inkluderer et totalsystem for distribusjon av bøker etter et fast mønster til alle landets bokhandlere, også inkludert fjerde parts logistikk og transaksjons håndtering for kundene. Direktedistribusjon inkluderer lagring og distribusjon for aktører som selger bøker direkte i konsumentmarkedet, inkludert tredjeparts logistikk. I 2009 distribuerte Sentraldistribusjon 13,7 millioner bøker, og omsatte logistikk- og datatjenester for 167,2 millioner kroner.

105:This article is not in any of the categories allowed for display!